-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41933)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2447)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2207)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1691)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1659)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27167 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

1- آيا همه انسانها آزاد نيستند اگر آزادند پس چرا مامجبوريم دين اسلام راقبول كنيم؟ چرا نمي توانيم وآزاد نيستيم، يهود وزردشتي راانتخاب كنيم؟

2- آيا عاشق بودن ونگاه كردن به كسي كه عاشق آن هستيم گناه است ياخير؟



درخصوص سؤال اول شما، ذكر چند نكته مناسب مي باشد :

1- واژه آزادي از مفاهيم به اصطلاح انتزاعي است مثل واژة فرهنگ ودموكراسي كه داراي معاني متعدد ومتغاير مي باشد. مثلاً برخي از نويسندگان غربي براي آزادي، حدود 200 تعريف ذكر كرده اند كه بسياري نزديك به هم وبعضي هم با هم منافات دارند، فلذا توافق بر سر يك تعريف واحد، چندان لازم وآسان نيست بلكه مهم اين است كه ماموارد خاصي از آزادي را نام ببريم ودرمورد آن گفتگو كنيم.1

2- درمورد دين اسلام كه شما فرموديد ما مجبوريم آنرا قبول كنيم، بايد بگوئيم كه مسأله برعكس است، چون حجت برما تمام شده، دراصل پذيرش اسلام هيچ گونه اجباري نيست واعتقاد به خداي متعال ورسولانش و قيامت، هرگز قابل تحميل نيست همانطور كه بعضي آيات شريفه قرآن براين مطلب دلالت دارند مثل :

لا اكراه في الدين، قد تبين الرشد من الغي 2، إنا هديناه السبيل اما شاكرا واما كفورا 3، فمن شاء فليؤمن ومن شاءفليكفر 4

اما بعد ازاينكه اسلام را پذيرفتيم، بايد به تمام احكام و قوانين آن بدون استثناء عمل نمود. زيرا قبول كردن هر دين و قانوني، قبول كردن لوازم و پيامدهاي آن هم مي باشد وگرنه هيچ نظام اجتماعي شكل نخواهدگرفت، وهر كسي به ميل و خواستة خود نمي تواند عمل كند.5

درمورد (لزوم پيروي از تمامي دستورات ديني) خداي متعال مي فرمايد : ان الذين يكفرون بالله ... 6، يعني كساني كه مي خواهند دين را تجزيه وقطعه قطعه كنند وبگويند يك بخش را قبول داريم وبخش ديگر را قبول نداريم اينها حقيقتاً دين را قبول ندارند وكافر مي باشند زيرا همه احكام از طرف خداوند است واز اين جهت ميان آنها فرقي نيست، پس انكار بعضي از دين، همانند انكار جميع دين است فلذا كفر وعذاب الهي را درپي دارد7

3- بايد دانست كه حكومت اسلامي درمسائل شخصي وپنهاني مردم دخالت نمي كند، ولي درمسائل اجتماعي ورعايت حرمت دين ومقدسات دخالت مي كند ومردم را وادار به عمل و اطاعت ازآن مي كند ودرهمين حالت است كه ولايت پيامبر وامام و فقيه، تحقق پيدا مي كند.8

درخصوص سؤال دوم شما بايد عرض كنيم كه اولاً : مسأله عاشق بودن دو جنبه دارد، يك جنبة آن جنبة الهي مي باشد كه بسيار مطلوب است به اين معنا كه اين عشق، او را لحظه به لحظه به خدا نزديكتر كند واز رذائل وپليديها دورتر كند. اما جنبة ديگر كه جنبة انساني است اگر بدون درنظر گرفتن حدود باشد، باعث فاسد شدن عقل وزنگار گرفتن دل است وعشقي است كه لحظه به لحظه انسان را از خدا دورتر وبه رذائل وپليديها نزديكتر مي كند تا جائي كه عنصر غفلت، بر اين انسان غالب مي شود واو را به كلي ازخدا دور مي سازد.ثانياً : درمورد نگاه كردن بايد گفت كه نگاه به نامحرم حرام است وبه هيچ وجه جائز نيست. براي آگاهي بيشتر به كتب فقهي كه به طور مفصل به اين مطلب پرداخته اند مراجعه فرمائيد.







(1) با استفاده از كتاب پرسش وپاسخ ها ـ آيت ا... مصباح يزدي(حفظه ا...) ج4، ص 10و11

(2) بقره/256

(3) انسان/3

(4) كهف/29

(5) با استفاده از كتاب پرسش وپاسخ ها ـ آيت ا... مصباح يزدي(حفظه ا...) ج4، ص19

(6) نساء/150و151

(7) با استفاده از كتاب پرسش وپاسخ ها ـ آيت ا... مصباح يزدي(حفظه ا...) ج4، ص19

با استفاده از كتاب پرسش وپاسخ ها ـ آيت ا... مصباح يزدي(حفظه ا...) ج4، ص20

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.